BROTHER
ALLMÄNNA FÖRSÄLJNINGSVILLKOR
På den här sidan återfinns de juridiska villkoren (dessa "Villkor") som gäller vid försäljning av produkter från vår hemsida, [https://store.brother.se/] ("Vår Hemsida"). Själva användandet av Vår Hemsida regleras av separata villkor. Vår Hemsida publiceras av en filial till Brother International Europe Limited som är verksam i Nederländerna. Värd för all data på Vår Hemsida är SITECORE UK, med adress 4th Floor, International House, 1 St Katharine's Way, London, E1W 1UN, England, och telefonnummer +44 20 3327 0630.
Vi ber dig att vänligen läsa dessa Villkor noggrant innan du lägger en beställning. Genom dessa Villkor informerar vi om vilka vi är, hur vi kommer att tillhandahålla produkterna till dig, hur såväl du som vi kan ändra eller säga upp avtalet, vad du ska göra om det uppstår ett problem och annan viktig information.
Genom att lägga en beställning på Vår Hemsida samtycker du till att bli bunden av både dessa Villkor och de separata villkor som reglerar användningen av Vår Hemsida. Lägg inte en beställning om du inte accepterar dessa Villkor eller om du har några frågor om dem. Kontakta istället vårt kontaktcenter.
1.INFORMATION OM VILKA BROTHER WEBSHOP ÄR OCH HUR MAN KONTAKTAR OSS
Brother Webshop är en filial till Brother International Europe Limited med verksamhet i Nederländerna. Vår filialadress är Zanderij 00025, Amstelveen, Nederländerna, 1185ZM. Vårt registrerade momsnummer är NL863205604B01. Brother International Europe Limited är ett företag registrerat i England och Wales, med registrerat säte på Brother House, 1 Tame Street, Audenshaw, Manchester, M34 5JE. Brother International Europe Limiteds organisationsnummer är 00664172.
Kontakta oss. Du kan komma i kontakt med vår kundtjänst här.
Kontakta dig. Om vi behöver kontakta dig kommer vi att använda det telefonnummer, den e-postadress eller den postadress som du uppger på ditt konto. Från tid till annan kan vi (och/eller våra fraktpartners) även kontakta dig via SMS, WhatsApp eller andra meddelandetjänster, förutsatt att du godkänner sådan kontakt, för att förse dig med order- och leveransuppdateringar. Vänligen se vår hemsida för mer information om hur och varför vi kan kontakta dig samt hur vi kommer att hantera dina personuppgifter (som dina kontaktuppgifter).
Att ”skriva" inkluderar e-postmeddelanden. När vi använder orden "skriva" eller "skrivet" i dessa Villkor så inkluderar detta e-postmeddelanden.
2. HUR DESSA VILLKOR TILLÄMPAS PÅ DIG
Vi erbjuder produkter till konsumenter och företagskunder. Det kommer tydligt framgå om någon del av dessa Villkor endast omfattar konsumenter eller företagskunder.
Du är konsument om du är en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet.
Om du är företagskund utgör dessa Villkor tillsammans med vår returpolicy hela avtalet mellan oss i samband med ditt köp. Du bekräftar att du inte har förlitat dig på något uttalande, löfte, representation, försäkran eller garanti som har gjorts eller lämnats av eller på uppdrag av oss men som inte återfinns i dessa Villkor samt att du inte kommer att rikta några anspråk mot oss baserat på någon felaktig framställning eller felaktig information i detta avtal, oavsett om sådan framställning eller information har lämnats av misstag eller av vårdslöshet.
För EcoPro gäller andra villkor. Besök för att ta del av villkoren som gäller för köp av EcoPro-prenumerationsplaner.
Returpolicy. För ytterligare information om returnering av produkter som du har köpt från oss, vänligen se vår returpolicy.
3.HUR MAN LÄGGER EN BESTÄLLNING
Vem kan lägga en beställning? Dessa Villkor hänför sig till vår svenska webbplats, [https://store..brother.se]. Vår Hemsida riktar sig till kunder som vill ta emot produkter i Sverige. Om du vill att produkterna ska skickas till ett annat land än Sverige så ber vi dig att gå till vår lista över andra nationer här , eller kontakta vår kundtjänst så att de kan hänvisa dig vidare till relevant webbplats för din nation.
Registrera ett konto. För att kunna göra ett köp på Vår Hemsida måste du registrera ett konto. Besök för information om hur man registrerar ett konto.
När läggs en beställning? När du har valt de produkter som du vill köpa och lagt dem i din varukorg så kommer du att guidas genom kassaprocessen genom en serie instruktioner på skärmen. Du lägger en beställning genom att klicka på beställningsknappen i slutet av kassaprocessen. Genom att klicka på denna knapp ingår du ett bindande avtal med oss avseende de produkter som ingår i beställningen och vi tar betalt för beställningen.
Ditt ordernummer. Din beställning kommer att tilldelas ett ordernummer. Det underlättar vår kontakt med dig om du uppger ditt ordernummer när du kontaktar oss angående din beställning.
4. VÅRT AVTAL MED DIG
Orderbekräftelse. Kort efter att du har lagt din beställning skickar vi dig en orderbekräftelse via e-post med information om de produkter som du har beställt.
Utebliven betalning. Vi kommer att ta betalt vid beställningstillfället genom att debitera ditt kredit- eller betalkort eller genom någon annan metod som vi erbjuder i samband med att vi skickar produkterna till dig. Vi kommer skicka ett kvitto till dig när vi meddelar dig om leveransen. Om din betalning inte kan genomföras vid den tidpunkten kommer vi att skjuta upp leveransen och kontakta dig så att du kan tillse att betalning kan genomföras med någon annan metod. Om vi inte kan kontakta dig eller om du inte kan genomföra betalningen kommer vi annullera din order.
Vår rätt att annullera din order. Vi har rätt att säga upp vårt avtal med dig och återbetala det belopp som vi har mottagit från dig om vi upptäcker att du inte uppfyller de behörighetskrav för att lägga en beställning som uppställs i dessa Villkor, om vi inte har kunnat erhålla bekräftelse på din betalning, eller, om du är en företagskund, om vi inte kan leverera inom den angivna leveranstiden.
5.VÅRA PRODUKTER
Vi vidtar samtliga rimliga åtgärder för att säkerställa att produktspecifikationerna, beskrivningarna, relaterade tillbehör, bilder och priser som visas på vår hemsida är korrekta och uppdaterade. Vi ber dig dock att observera följande:
Frågor. Om du har några frågor angående produktspecifikationerna för en produkt som du vill köpa, vänligen kontakta vår kundtjänst .
Bilder. Produktbilderna på Vår Hemsida avser endast att illustrera produkterna men visar inte den faktiska produkten som kommer att levereras till dig. Det kan förekomma smärre avvikelser i förhållande till produktens färg, storlek, vikt och dimension.
Bläck och toner. På Vår Hemsida kan det anges hur många sidor som man kan skriva ut med våra bläckpatroner och toner. Detta antal anges i enlighet med tillämpliga standarder inklusive ISO/IEC 19752 och ISO/IEC 19798.
Produktförpackningen kan variera. Produktens förpackning kan skilja sig från det som visas på bilderna på Vår Hemsida.
Ändring av våra produkter. Vi kan ändra våra produkter i syfte att anpassa dem till förändringar i relevanta lagar, regulatoriska krav eller av andra orsaker som är bortanför vår kontroll. Om vi efter att du har lagt din beställning gör en betydande förändring av en beställd produkt så kommer vi att meddela dig detta. Du kan då kontakta oss för att annullera beställningen innan ändringarna träder i kraft. Vi kommer i sådana fall att återbetala dig för alla betalda produkter som du har inte har mottagit.
6.FRAKT
Fraktkostnader. Vi använder fraktpartners för att leverera produkterna till dig. Fraktkostnaderna varierar beroende på produkt och leveransadress. Fraktalternativen och tillhörande fraktkostnader för dina produkter kommer att visas på kassasidan när du lägger din beställning. För mer information om fraktkostnader och leveranstider, vänligen se.här.Vår fraktpartner kommer leverera produkterna antingen till din leveransadress eller till ett lokalt utlämningsställe enligt vår fraktpartners tillgängliga leveransalternativ. Om din order levereras till ett lokalt utlämningsställe så kommer vår fraktpartner kontakta dig när produkterna finns tillgängliga för utlämning, med information om vart och inom vilken tid produkterna behöver hämtas ut innan de returneras till oss.
Leveranstider. Beräknat leveransdatum för din beställning anges i orderbekräftelsen som du får via e-post och gäller, om du är en konsument, såvida leverans på angivet datum inte förhindras av orsaker som beror på dig eller förhållanden på din sida, eller om du är en företagskund, såvida inget bortom vår rimliga kontroll förhindrar leveransen. Om detta skulle hända kommer vi att meddela dig så snart som möjligt med ett nytt beräknat leveransdatum. Om du är en företagskund och förutsatt att vi uppfyller vår meddelandeskyldighet, så bär vi inte något ansvar för sådana förseningar. Vid väsentliga förseningar kan du kontakta oss för att säga upp avtalet, i vilket fall vi kommer att återbetala dig för alla betalda produkter som du inte har mottagit.
Missad leverans. Om fraktpartnern försöker leverera din order till din leveransadress och ingen är tillgänglig på din adress för att ta emot leveransen kommer vår fraktpartner att lämna ett meddelande till dig med information om hur du kan boka en ny leverans. Om du inte bokar en ny leverans kommer vi att kontakta dig med närmare instruktioner.. Om vi, trots rimliga ansträngningar, inte får kontakt med dig eller inte kan omboka leveransen kan vi säga upp avtalet och återbetala de produkter du betalat för, men inte mottagit. Om vår fraktpartner levererar din order till ett lokalt utlämningsställe, kommer de kontakta dig med information om hur lång tid du har på dig att hämta ut dina produkter. Om du inte hämtar ut dina produkter inom angiven tidsram kommer produkterna returneras till oss och vi kommer göra en återbetalning för produkterna .
Riskens övergång. Du är ansvarig för produkterna från det ögonblick då du, eller någon annan å dina vägnar, tar emot produkten från oss (eller från vår fraktpartner, å våra vägnar). Om du annullerar en beställning eller säger upp avtalet kommer risken för de returnerade produkterna att övergå till oss när du, eller någon annan å dina vägnar, överlämnat produkten till en av våra anställda eller till vår fraktpartner (om vi har ordnat med upphämtning av produkten hos dig) eller, om du själv ordnar med returen, när den levererats av din transportör till oss på en av våra adresser.
Du kommer att erhålla äganderätten till produkten från det ögonblick då vi har mottagit full betalning eller, om det inträffar senare, vid leverans av produkten till din leveransadress eller lokala utlämningsställe.
7. VID PROBLEM MED PRODUKTEN
Undersökning. Du bör undersöka produkten vid leverans eller, om levererad till ett lokalt utlämningsställe, vid uthämtning av produkterna. Om du upptäcker några defekter eller problem med produkten, vänligen kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt men inte senare än två månader efter leverans.
Hur man rapporterar problem. Vänligen kontakta oss vid frågor eller klagomål på produkten. Du kan se vanliga frågor och svar eller kontakta vår kundtjänst .
Garanti. Vi erbjuder en standardproduktgaranti från inköpsdatumet i enlighet med beskrivningen av respektive produkt. Detta är ett tillägg till din lagstadgade garanti och påverkar inte dina lagstadgade rättigheter. För garantivillkor eller hur du gör garantianspråk - se
Dina lagstadgade rättigheter som konsument. Det är vårt ansvar att se till att de varor vi tillhandahåller dig som konsument är ändamålsenliga, som de beskrivits och av tillfredsställande kvalitet. Som konsument har du lagstadgade rättigheter om produkterna inte uppfyller dessa standarder. Detta kan inkludera rätten att annullera ordern, reparera produkten eller få en ny produkt och/eller rätt till prisavdrag. Råd om dina lagstadgade rättigheter som konsument finns hos din lokala konsumentrådgivare. Ingenting i dessa Villkor kommer att begränsa dessa lagstadgade rättigheter.
Dina rättigheter som företagskund vid defekta produkter. Om du är en företagskund garanterar vi att produkterna vid leverans: a) i allt väsentligt överensstämmer med sin beskrivning, och b) är fria från väsentliga defekter i fråga om design, material och utförande.
Om du inom 30 dagar efter leverans skriftligen meddelar oss att den levererade produkten inte uppfyller den garanti som anges ovan åtar vi oss att, efter vårt godtycke, reparera eller ersätta den defekta produkten, eller återbetala priset för den defekta produkten. Detta förutsatt att du ger oss rimlig chans att undersöka produkten och att du, på vår bekostnad, returnerar produkten till oss. Detta är din exklusiva rätt till avhjälpande för brott mot denna garanti och vi har inget ytterligare ansvar gentemot dig med anledning av defekta produkter.
Vi kan inte hållas ansvariga för att en produkt inte uppfyller denna garanti om: a) du fortsätter att använda en sådan produkt efter att ha informerat oss om defekten, b) defekten uppstår på grund av att du inte har följt produktspecifikationen eller våra andra skriftliga instruktioner angående förvaring, installation, driftsättning, användning eller underhåll av produkten, c) du modifierar eller reparerar produkten utan vårt skriftliga medgivande, eller d) defekten uppstår som ett resultat av sedvanligt slitage, uppsåtlig skada, vårdslöshet eller onormala arbetsförhållanden.
Villkoren i denna bestämmelse ska också gälla för alla reparerade produkter eller ersättningsprodukter som tillhandahålls av oss.
8.DIN RÄTT ATT ANNULLERA EN BESTÄLLNING ELLER SÄGA UPP AVTALET
Vår överträdelse Om du är konsument har du utöver möjligheten att annullera en beställning eller att avsluta avtalet i enlighet med vad som framgår i övrigt av dessa Villkor även rätt att avsluta avtalet om:
(a) vi har upplyst dig om en kommande förändring av en produkt som du har beställt;
(b) vi har upplyst dig om ett fel i beskrivningen av produkten du har beställt och du inte vill fullfölja beställningen; eller
(c) vi bryter mot dessa Villkor eller underlåter att följa våra lagstadgade skyldigheter.
Om du säger upp avtalet på grund av vårt avtalsbrott kommer vi att återbetala dig till fullo för alla produkter som vi tillhandahållit dig enligt avtalet och som du returnerar till oss. Vi kommer också att återbetala dig i din helhet för alla produkter som du har betalat för men inte mottagit och du kan också ha rätt till ytterligare ersättning.
Din ångerrätt. Om du är en konsument har du för köp som du har gjort online en rätt att ångra ditt köp inom 28 dagar från det att du har mottagit produkten, i enlighet med lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
För att utöva din ångerrätt måste du meddela oss inom 28 dagar från den dag du tagit emot produkterna eller, om din beställning delats upp i flera leveranser med olika leveransdagar, 28 dagar från den dag du tog emot det sista paketet.
Bläckpatroner och tonerkassetter. Om du bryter plomberingen eller förseglingen på bläckpatroner eller tonerkassetter/påfyllningar så kan du förlora rätten till full återbetalning. Vänligen se vår returpolicy för ytterligare information.
9. HUR MAN SÄGER UPP AVTALET (INKLUSIVE ÅNGERRÄTTEN FÖR EN KONSUMENT)
Meddela oss att du vill säga upp avtalet. Du måste meddela oss om du vill annullera en beställning eller säga upp avtalet i enlighet med dessa Villkor eller dina lagstadgade rättigheter. Du kan meddela oss din uppsägning såhär:
-Via telefon, e-post eller meddelande eller använd vårt annulleringsformulär . Vänligen ange ditt namn, adress, ordernummer och, i förekommande fall, ditt telefonnummer och e-postadress.
-Per post. Skrivut och skicka det till oss på adressen som anges i formuläret, eller skicka helt enkelt ett brev till oss på den adressen med information om vad du beställde, när du la eller tog emot beställningen och ditt namn och adress.
Utöva din ångerrätt. Om du är konsument kan du utöva din ångerrätt genom att informera oss om ditt beslut att ändra dig inom 28 dagar från att du mottagit produkterna. För att göra saker enklare och snabbare för dig kanske du vill använda de sätt att kontakta oss som beskrivs här ovanför. Du kan även använda dig av Konsumentverkets standardformulär för ångerrätt (https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett).
Din skyldighet att returnera produkter. Om du vill utöva dina lagstadgade rättigheter att avsluta avtalet eller avvisa defekta produkter måste du antingen returnera produkterna till oss via någon av våra fraktpartners eller, om det gäller hårdvaruprodukter, ge oss möjlighet att hämta dem från dig. Kontakta vår kundtjänst för en returetikett eller för att ordna med hämtning.
Om du utövar din ångerrätt efter att produkterna har skickats till dig eller efter att du har tagit emot dem måste du returnera dem till oss inom 28 dagar från det att du meddelat oss att du vill avsluta avtalet.
För ytterligare information, se vår returpolicy
10.PRIS OCH BETALNING
Moms och eventuella andra skatter och avgifter. Priset för produkten (som inkluderar moms och eventuell annan tillämplig skatt och/eller avgift) är det pris som anges på beställningssidan när du lägger din beställning. Om du är en företagskund och momssatsen eller någon annan tillämplig skatt och/eller avgift ändras mellan ditt beställningsdatum och det datum då vi levererar produkten kan vi justera den momssats och/eller annan tillämplig skatt och/eller avgift som du ska betala såvida du inte redan till fullo har betalat för produkten innan ändringen av momssats och/eller annan tillämplig skatt och/eller avgift träder i kraft.
När och hur ska du betala. Vi accepterar de betalningsmetoder som visas på betalningssidan i vår kassaprocess. Vi ber dig att betala för produkterna i samband med din beställning. Genom att lägga en beställning bekräftar du att det betalningsmedel som du använder för att erlägga betalning till oss tillhör dig eller ditt företag (som tillämpligt) och att du är behörig att lägga beställningen.
Kvitton. Vi skickar kvitto via e-post. Om du önskar att få ett papperskvitto, vänligen kontakta oss.
Om du tror att ett kvitto eller den information som visas på e-postbekräftelsen eller följesedeln är felaktig, kontakta oss omgående.
11. ANSVARSBEGRÄNSNING
Ingenting i dessa Villkor friskriver oss från eller begränsar vårt ansvar för (a) dödsfall eller personskada orsakad av vår vårdslöshet, (b) bedrägeri eller bedrägligt felaktig framställning, (c) defekta produkter enligt 4 och 5 kapitlet konsumentköplagen (2022:260), eller (d) någon annan händelse för vilken vi inte har rätt att friskriva oss eller begränsa vårt ansvar enligt tillämplig lag.
Om du är konsument:
Ingenting i dessa Villkor friskriver oss från eller begränsar vårt ansvar för brott mot dina lagstadgade rättigheter om en produkt inte är i enlighet med produktbeskrivningen eller den information som vi har tillhandahållit dig, prover eller modeller som du sett eller undersökt, av tillfredsställande kvalitet, eller inte lämpar sig för ett särskilt ändamål som du upplyst oss om.
Vi tar genom dessa Villkor inte något ansvar för några förluster eller skador som inte är rimligen förutsebara. Förlust eller skada är förutsebar om det antingen är uppenbart att det kommer att hända eller om både vi och du visste att det kunde hända vid den tidpunkt då avtalet ingicks.
Om du är konsument levererar vi endast produkterna till dig för internt och privat bruk. Om du använder produkterna för något kommersiellt, affärs- eller återförsäljningsändamål kommer vårt ansvar gentemot dig att begränsas enligt nedan.
Om du är en företagskund:
Förutom det som uttryckligen i övrigt anges i dessa Villkor så gäller att:
(a) köplagen (1990:931) inte är tillämplig;
(b) vi inte ska vara ansvariga gentemot dig på vare sig inom- eller utomobligatorisk grund (inklusive skadeståndsrättsligt samt vid vår vårdslöshet) för brott mot lagstadgade skyldigheter eller på annat sätt för någon utebliven vinst eller någon annan indirekt skada eller följdförlust som uppstår under eller i samband med vårt avtal; och
(c) vårt totala ansvar gentemot dig för alla andra förluster eller skador som uppstår under eller i samband med något avtal mellan oss, oavsett om det är inom- eller utomobligatoriskt (inklusive skadeståndsrättsligt samt vid vår vårdslöshet), för brott mot en lagstadgad skyldighet eller annorledes, ska begränsas till det totala belopp som betalas av dig för våra produkter under vårt avtal.
12.HUR VI KAN ANVÄNDA DINA PERSONUPPGIFTER
Vi kommer endast att använda dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy
13. ANDRA VIKTIGA VILLKOR
Ändringar. Vi kan granska och ändra dessa Villkor från tid till annan, av vilken anledning som helst, inklusive i syfte att reflektera ändringar i relevanta lagar och regulatoriska krav. Eventuella ändringar kommer inte att påverka beställningar som redan har accepterats.
Överlåtelse. Vi kan överlåta, överföra eller lägga ut våra rättigheter och skyldigheter enligt dessa Villkor till en tredje part efter eget gottfinnande och vi förblir ansvariga för alla underleverantörers handlingar och försummelser som om de vore våra egna handlingar och försummelser.
Du får endast överlåta, överföra eller lägga ut dina rättigheter eller skyldigheter enligt dessa Villkor till en tredje part om vi skriftligen samtycker till det.
Tredje parts rättigheter. Detta avtal är ingånget mellan dig och oss. Ingen tredje part ska ha rätt att genomdriva några av villkoren i dessa Villkor.
Avskiljbarhet. Alla bestämmelser i dessa Villkor är separata och avskiljbara. Om domstol eller relevant myndighet beslutar att någon av bestämmelserna är olaglig eller ogiltig så är vi överens om att domstolen eller myndigheten ska sträva efter att verkställa parternas avsikter som återspeglas i den relevanta bestämmelsen, och de övriga bestämmelserna lämnas opåverkade.
Avstående. Vår försening eller underlåtenhet att utöva eller upprätthålla någon rättighet eller bestämmelse i dessa Villkor ska inte utgöra ett avstående från sådan rättighet eller bestämmelse.
Jurisdiktion och tillämplig lag för konsumenter. Dessa Villkor regleras av svensk lag och du kan initiera rättsliga förfaranden avseende produkterna vid svensk, allmän domstol.
Dessutom kan du som konsument och bosatt inom Europeiska unionen framställa klagomål genom ”Plattformen för tvistelösning online” som tagits fram av Europeiska kommissionen. Du når plattformen på följande länk https://ec.europa.eu/consumers/odr/.
Jurisdiktion och tillämplig lag för företagskunder. Varje tvist eller anspråk som uppstår ur eller i samband med ett avtal mellan oss eller avtalsinnehållet (inklusive utomobligatoriska tvister eller anspråk) ska regleras av och tolkas i enlighet med svensk rätt och svensk allmän domstol ska ha exklusiv jurisdiktion att lösa en sådan tvist eller anspråk.
WEEE, batterier och avfallsförpackningar. För mer information om hur vi arbetar med miljöregelverk, se våra miljösidor här